onsdag 5 november 2014

Förbättra med vaxbatik

Second Hand tyger  som jag ska piffa till tänkte jag.
Här har jag vaxat valda delar av tyget.


Behandlar tygerna i blått färgbad. Här är sköljfasen.


De första tygerna i badet blir starkare färgade , men ju fler tygstycken jag doppar  (en i taget) , desto mindre färgpigment är det kvar. Så detta tygtycke blev inte så lyckat. Det är två blå färger i badet och de har tydligen inte blandats så väl, det syns här. Detta kallar jag en misslyckad färgning.
Vaxet är inte borttaget helt heller ännu.

 Denna färgning blev mer som jag tänkt mig. /suddigt foto /
Vaxet är endast uppsuget med strykjärnet
 som värmer tyget  mellan tidningar.
Det färdiga resultatet ser man först
när vaxet är bortkokat i en gryta med tvålflingor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar